tisdag 6 september 2011

Igår var det labour day

Igår var det alltså Laubor day.. vet inte riktigt vad det innebär, men det har något att göra med att "hylla" arbetarna och ge dem en ledig dag - tror jag. Familjen åkte iväg redan på morgonen och då satte jag igång lite kakbak. Det blev schackrutor. Jag hade redan planerat att träffa Laura och Alice utanför starbucks vid 12, så det blev lite stressigt. Denisse, den mexikanska au pairen, följde också med. Så vi alla åkte sedan tillsammans till köpcentret i Danbury. Eftersom alla människor nu var lediga, så var det fullt med folk därinne. Vi tittade i lite affärer, åt lunch och sedan lite fler affärer. För första gången sedan jag kom till USA, åt jag på McDonald's - billigt och bra. Igår var det dessutom två månader sedan jag kom hit, vilket innebär att en sjättedel av mitt au pair-år redan har passerat. Jag hade bestämt mig för att inte handla något, men American Eagle hade fortfarande 40% och fortfarande kläder som jag gillar, så det blev ett köp där ändå.
När vi kom tillbaka blev jag bjuden på middag hos Denisse värdfamilj. Sedan plockade jag i ordning lite och gav mig iväg igen. Denna gången åkte jag hem till några nya vänner ifrån kyrkan. Vi hade en liten träff för folk i 20-års åldern. Jag var helt klart yngst, det var två gifta par och sedan två personer till. Så totalt var vi sju. Alla hade med sig något gott att äta (jag tog med av mina bakade kakor), så det blev först lite "fika". Sedan pratade vi lite om söndagens predikan och diskuterade lite tillsammans. Därefter spelade vi ett spel. Det var lite liknande "med andra ord", fast man hade en elektronisk grej att skicka runt. Laget som inte höll i den när tiden tog slut fick poäng, så det var två lag och man satt varannan. För er som inte spelat "med andra ord" så går det ut på att förklara ett ord, uttryck eller en fras med andra ord och få sina medspelare att komma på ordet. Det var väldigt roligt och det blev många skratt... kanske inte det lättaste spelet när man inte har engelska som modersmål, men jag fick byta ord hur många gånger jag ville - tills det kom något jag kunde. Så det gick bättre än jag trodde, riktigt bra engelsk-träning måste jag säga.
Efter en rolig dag, somnade jag snabbt. Idag gick jag upp vid åtta för att släppa ut hunden och bära ut lite saker till sopbilen, hade tänkt gå och lägga mig igen efter det, men istället tog jag tag i städningen jag lovat att göra medan de var borta. Efter det åt jag frukost och var inte så trött längre. Åkte en snabbsväng till affären för att köpa ny tandkräm, då min börjar ta slut. Åt sedan lunch och har nu skypat lite.

Egentligen var första skoldagen idag, men eftersom familjen inte är hemma så blir det första skoldagen för barnen imorgon istället. Det kommer bli så annorlunda för jag har ändå varit här i 2 månader nu och tagit hand om dem hela dagarna, så den jobbigaste perioden är nu avklarad, för det nya "skolschemat" innebär lugnare dagar för mig.
Ikväll är det fotboll som gäller, så länge den inte är inställd pga allt regn och problem de har haft med lyset sedan stormen. Hoppas ändå det blir av, jag är sugen på att springa lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar