söndag 25 september 2011

Gå omkring i New York

Som en del kanske märkt, blev det ingen uppdatering igår. Även denna gången är ursäkten att jag var för trött. De som känner mig väl vet att när jag väl är trött, kan jag somna till och med när jag borstar tänderna (inte mer än att slumra till någon sekund, men det kan resultera i säkert 20 minuters total tandborstning). Hur som helst innebär det att ni i så fall skulle få en massa bokstäver utan mening, därav inga inlägg här när jag är trött. Haha.. det var bara så ni vet!

I lördags i alla fall var det dags att åka till New York city igen. Denna gången åkte jag in ensam för att sedan där möta mammas kusin och min syssling. Känslan av att gå av tåget, ta sig igenom den stora stationen och ut på New Yorks gator för att sedan veta hur och vart jag ska gå - går inte att beskriva. Jag kommer verkligen sakna den staden! I alla fall så träffades vi vid deras hotell, som är precis vid Times Square. Därifrån gick vi sedan ända ner till Battery Park, alltså längst ner på Manhattan. Det var väldigt långt, men vi hade fika- och lunchpaus. Vi stannade även i en del affärer och även denna gång lyckades jag handla något.. blev en tröja och en present till pappan som fyller år på fredag. Så det var ju ändå inte så mycket. Vi stannade även till vid byggnader och statyer som var värda att fotografera. Vi hade tänkt ta gratisfärjan ut till frihetsgudinnan, men det var inte så klart och det började bli sent, så vi skippade det. Den går nämligen bara förbi på väldigt långt avstånd i alla fall, så man ser inte så mycket mer, jämfört med från land. Vi tänkte sedan ta en taxi tillbaka, men då vi sa att vi skulle till Times Square svarade chaufförerna bara "I'm off", alltså "jag är ledig", stängde fönstret och åkte iväg. Det hände tre gånger, så vi tog tunnelbanan istället. Sedan gick vi ut och åt middag tillsammans på en mysig restaurang bara en gata ifrån Times Square, vi fick ett fint bord utomhus. Det var ett erbjudande så man kunde välja trerätters, billigare än en rätt. Så det fick det bli! Det var jättegott. Till huvudrätt tog vi kyckling med potatismos (de äter inte vanlig kokt potatis här). Hur som helst var det en pytteliten klick av mos, under en riktigt stor bit av kyckling - det är amerikas tallriksmodell. Efter denna goda middag gick vi till deras hotell och hämtade mina grejer. Bland annat en väldigt tung papperspåse med paket, som blivit medskickad i deras resväskor, från min kära familj. Tänkte att det var för min födelsedag, så ska försöka vänta med att öppna! De följde mig sedan till tåget och jag åkte tillbaka till Ridgefield. Vi hade en bra och rolig dag tillsammans, såg mycket och gick mycket!

Idag började jag med att åka till kyrkan och direkt efter det tog jag mig till parken för att träffa Julia och Linda. Vi pratade och gick omkring lite i Ridgefield. Var även inne i Party-affären, som i vanliga fall har allt möjligt "festligt". Nu var allt utbytt mot halloweenprylar och kostymer. Det var så häftigt och så USA... vi tog en del kort, men tyvärr hade de tillfälligt fotoförbud på en del saker nu för att det varit något problem med copyright och sånt. Men när det löst sig, ska vi ta fler bilder där. Åkte sedan hem för att ta emot mammans föräldrar som ska stanna här i en vecka. De är ganska gamla, så får hjälpa dem en del. Men jag tycker de är väldigt snälla, så det ska nog gå bra. Även om de behöver en del hjälp, så är de ju även en hjälp med barnen.. så det går väl jämnt ut.
Har haft en bra helg och imon börjar en ny vecka.. först ut måndag med städning och lakanbyte!

Bilder från helgen:
(väntar väl med bilderna från party-affären för säkerhets skull)


Strykjärns huset 

Utsikt från ett affärsfönster vid Union Square

Självaste George Washington i statyform 

Minnesmärke i Battery Park. Denna stod tidigare mellan tvillingtornen,
det mesta av den har räddats och står nu som minne till alla som omkom. 
 

Frihetsgudinnan, långt bort.. men det är hon. 

Också i Battery Park, tillsammans med stora stentavlor utgör den ett minne
för alla soldater som under andra världskriget förlorade sina liv i Atlanten.
 

Här är huvudrätten, kan ni se potatismoset där uppe på tallriken? 

Times Square at night!

1 kommentar:

  1. haha kan du verkligen hålla dig till din födelsedag? :P Men det tror jag allt att du kan :)
    Är det förresten alltid lakan byte på måndagar? vrf byta så ofta?

    SvaraRadera