söndag 28 augusti 2011

Irenes förödelse här

Jaha, var ska man börja?? Avslutade gårdagen med att se en film och somnade väl runt tolvtiden. Då var det fortfarande ganska lugnt ute. Vaknade någon timme senare och då var stormen i full gång. Det blåste och det regnade, massor! Så vädret höll mig vaken långa stunder under natten. Vetskapen av att det står ett stort träd utanför mitt rum gjorde inte saken bättre. Men trädet står kvar! Däremot trädet bredvid har förlorat en stor, tjock gren som lyckligtvis hade åkt i riktning bort från mitt fönster. Mindre grenar, kvistar och löv täckte gräsmattan och på framsidan hade vi även fått en liten sjö. Ingen ström, den försvann ungefär vid fem på morgonen och beräknas vara borta i 2-3 dagar. På morgonen var nästan varenda väg i Ridgefield avstängd på grund av fallna träd. Har alltså hållt mig i huset utan el och försökt få timmarna att gå. Var även ute ett tag och plockade grenar i mängder, tog sedan en kort sväng bara för att se träden som vält häromkring. Det är inte så konstigt att vi är utan el, då träden förstört ledningarna. De har en generator så vi har kunnat få vatten, i begränsad mängd - ingen dusch! Kylskåpet och frysen har kunnat vara igång delar av dagen och barnen har kunnat spela TV-spel. Mer än så räcker inte generatorn till. Ligger nu på min säng och försöker skriva i mörkret.. det går sådär. Har fått lite ljus och fyllt på vattenflaskan, så ska väl klara mig ganska bra. Ljusen hjälper dock inte så mycket och jag måste spara på batteriet i datorn.. så det blir nog en tidig kväll. Svårt att säga hur morgondagen kommer bli med tanke på alla omständigheter. Mamman kanske stannar hemma, för det är svårt att ta sig ut med bil. Barnen blir rastlösa supersnabbt och generatorn kan bara vara på under delar av dagen, så jag hoppas på det bästa att vi kan hitta på roliga saker imon. Så jag har i alla fall överlevt orkanen, men nu kommer det ta några dagar innan allt blir återställt! Troligtvis blir barnens skolstart senare än onsdag...

Träd över vägarna och ledningarna överallt 

Värmeljus istället för lampor..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar