söndag 7 augusti 2011

En vecka i Hampton beach, NH

Kom idag (lördag) hem från semestern. Hade alltså inte tillgång till internet där så tänkte göra ett samanfattande inlägg om veckan nu istället. Vi åkte alltså i måndags till New Hampshire och det blev till kusten. Vi bodde i en stuga på gångavstånd till havet, i Hampton Beach. Vi hade ganska så bra väder med sol, men det var även en del moln och mulna stunder. Vädret kunde ändras snabbt och vi upplevde en del plötsliga men kortvariga regnskurar. Att åka på familjesemester med en annan familj en ens egen, kan vara lite jobbigt. De ser ju mig på ett sätt som en del i familjen och jag får följa med på allting, men det får en att sakna liknande stunder med sin egen familj också. Jag var verkligen med i allt familjen gjorde och det var roligt, men man får ingen egen privat tid under en sådan vecka. Kan inte säga att jag helt hade semester, men kan ju inte direkt säga att jag jobbade heller. Det var ju alltid en av föräldrarna med i det man gjorde, så de hade koll. Jag fick hjälpa till med lite olika saker nu och då, passade barnen själv en kväll när föräldrarna var på en konsert. Annars har denna veckan varit lugnare även för mig och ändå får jag lön för en vecka vid havet.. inte helt fel! Lite om de olika dagarna:
Måndag: Vi stannade på vägen upp och åt pizza, kom fram, åkte och handlade mat för veckan, såg en film och tog det lugnt.
Tisdag: Gick till stranden på morgonen och badade lite i Atlantens vågor. Gick sedan tillbaka till stugan för lunch. De andra tyckte det var ganska varmt så vi hade lite chill-tid.. de satt inne och såg på film, men jag gick ut i solen och läste lite. Gick sedan tillbaka till stranden på kvällen en stund, men fick gå tillbaka på grund av ett plötsligt åskväder. Efter det tog jag mig en joggingrunda, sedan middag och efter det TV fram till läggdags (som blev tidigare än vanligt varje kväll... skönt).
Onsdag: Började med att gå till stranden för att sola, bada, bygga sandslott och leta fina stenar och snäckor. Hade hand om barnen själv på kvällen, men de fick ta det lugnt framför TV:n innan vi gick ut för att se på fyverkerier.. värsta nyårsafton - och det har de här varje vecka!! Satt sedan uppe och läste (somnade i soffan) tills föräldrarna kom tillbaka!
Torsdag: Morgonrunda längs stranden, varmt men mycket vackert! Åkte sedan med familjen till ett kärnkraftverk i närheten.. vi besökte ett vetenskaps- och naturcenter, som låg nära kärnkraftverket. Där fick vi se djur som lever i havet runt omkring.. fick bland annat se en blå hummer och även en vit (albino) dessa ska tydligen vara väldigt sällsynta så det var lite häftigt. Sedan var det en massa info om kärnkraftverket och naturen och det kändes som att jag var tillbaka i skolan på NV. På eftermiddagen åkte vi en kort stund till stranden, fast det var en annan mindre strand och där var det ganska lugnt (inte så mycket folk). Efter det åkte vi in lite mer i staten, åt middag på en mexikansk restaurang och sedan vidare till ett nöjesfält. Det var inte så stort och hann inte åka så mycket, men det var en rolig och lite småläskig attraktion. Först rakt upp 90 grader och sedan rakt ned 90 grader..(sittandes så först magen uppåt och sedan nedåt). Det följdes av en looping och lite annat upp och ned. Nästan som kanonen fast mer upp och ned och inte den snabba starten. Åkte den med pappan och en av pojkarna. Åkte även lite mindre läskiga med alla barnen.
Fredag: Åkte på en biltur och tittade på lite olika saker först, besökte ett fort från andra världskriget.. inte så mycket kvar, men man kunde se bl a stora skenor som de hade kanoner på. Sedan åkte vi till stranden på eftermiddagen. På kvällen var det dags för hummer... hamburgare till de som hellre ville ha det (däribland jag). Ni skulle sett familjens reaktion när jag tog ketchup på potatismoset!! Smakade även hummern och det var helt okej, men jag gillar inte riktigt grejen med att knäcka sönder ett djur och gräva ut maten (påminner om dissektioner från biologin.. NV igen...).
Lördag: Höll till på stranden några timmar innan det var dags att äta något, packa och sätta sig i bilen för hemfärd. Såg även en levande sjöstjärna på havsbotten, ganska liten men ändå häftigt!
Det var alltså en bra vecka med härlig sand mellan tårna, saltvatten i håret, upplevt skillnaden på högt och lågt tidvatten, avkoppling och fina snäck-fynd!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar