onsdag 24 augusti 2011

Aldrig uppskattat IKEA så mycket innan

Oj, vad trött jag var igår när jag skrev det inlägget. Lite piggare nu i alla fall och planerar en tidig kväll, får se om det håller. Började som sagt inte förrän vid nio idag, de diffusa planerna som mamman haft angående IKEA visade sig helt plötsligt bli verklighet. Så åt frukost och såg till att barnen åt lite, men mamman var ju hemma så jag hade hjälp idag. Sedan åkte vi iväg mot IKEA som ligger lite mindre än en timme bort. Passade på att äta lunch där och det blev köttbullar, brunsås och potatismos för min del. Saknade den kokta potatisen, men jag antar att potatismos ändå får anses okej med tanke på att jag är i USA. Annars såg affären ut som vilket ikea som helst, namnen på alla produkter har sina svenska namn. Till exempel något leksakstält som heter cirkustält, heter det även här. Byggnaden var blå och gul och några små röda detaljer. Kände även igen många av produkterna från Sverige. Vi gick mest omkring och tog god tid på oss för att titta på allt, men handlade bara någon småsak (inte jag, utan mamman). Däremot utanför hade de ju den lilla svenska "matbutiken" med allt möjligt gott. Jag plockade till mig några saker att köpa och mamman en del hon med. Hade tänkt betala mitt, men hon betalade allt. Schysst! - bara en nackdel.. det innebär att allt hamnar i köket och är tillgängligt för alla och med tanke på barnen och sötsaker, så kommer jag inte få särskilt mycket för mig själv. Hade ju velat ha en paket med delicatobollar på mitt rum, men åhnej. Aja, någon är bättre än inget. Blev även singoalla, ballerina och ahlgrens bilar. Vi köpte varsin kanelbulle utanför också, men de är då inte som de svenska.. måste minsann baka bullar och visa dem att de kan vara goda utan ett tjockt lager av sockrig glasyr ovanpå, de tror att det är så kanelbullar ska vara. Hoppas det finns pärlsocker i affären. Det var i alla fall kul att åka dit och det kändes nästan som jag var i Sverige för en stund. Bra dag!
Fick även ett fint brev från farmor och farfar, älskar att få post här! Eftersom jag vet att ni läser detta, så skriver jag tack för brevet här - tack!
Får se vad morgondagen har att bjuda på... tror tjejen skulle ha en playdate så det blir kanske bara två att ta hand om under största delen av dagen.

Tog genom fönstret, så det speglar sig.. Men väggen utanför är sig lik! 

Dagens lunch.. svenska köttbullar!

1 kommentar: