tisdag 4 oktober 2011

Kanelbullar dagen till ära

Såg precis att jag innan detta lilla inlägg hade 100 skrivna och publicerade inlägg.. känns lite jobbigt att bryta den siffran, men jag vill ju hålla er uppdaterade!
Morgonen gick smidigt även idag. Eftersom jag la mig lite för sent igår var jag ganska trött idag, så när barnen hade klivit på bussen gick jag in och sov en timme till. Utvilad och helt övertygad om att jag skulle ha en slapp dag insåg jag att det var kanelbullens dag.. det är ju sådana traditioner man inte kan glömma - bullar är helt enkelt för gott för att inte fira denna dagen. Det är dock inte lika vanligt här med bullar.. men jag lyckades knåda ihop en deg och ett tag senare kunde jag ta ut fina bullar från ugnen och den goda doften fyllde hela huset. Precis så som det ska vara! Jag hade lite problem med den där torrjästen och trodde aldrig det skulle bli några bullar, men som tur var löste det sig ju alldeles utmärkt. Som alltid när det är nybakta bullar måste man ju ha minst en medan de är varma... när bakandet var klart gick jag en kort promenad med Denisse, som såklart fick smaka. Hon hade inte testat det förut, men även hennes mexikanska smaklökar reagerade positivt. Efter promenaden skypade jag en kort stund med mamma och pappa... jag lyckas alltid pricka in samma tid som house går på TV:n så det blev inte så länge. Så jag tog mig en riktig fika bestående av bullar, oreos-kex och mjölk - det var gott.
Sedan var det dags för bussen att komma och så gick det med min avkopplande dag... Lite läxor först, sedan skulle pojkarna iväg så fick värma rester åt dem och se till att de blev klara.. mamman kom sedan hem och skjutsade dem. Så jag erbjöd mig att laga något för mig och tjejen.. vi vispade tillsammans ihop till en ugnspannkaka. Något de aldrig testat förut. Det räckte även till mamman och pappan, så de blev glada! När jag tog fram hallonsylten för att ha det på, frågade mamman om hon fick ha sirap på.. så det hade alla andra, ingen som ens testade med sylt. Pappan frågade om det var en "frukosträtt", men jag förklarade att vi har det som lunch eller middag. Den biten som blev över ville tjejen ha till frukost - amerikaner och deras matvanor alltså... det är nog mitt största problem här hittills! ;)
Efter middagen åkte jag iväg för att spela fotboll, två timmar på mittfältet igen.. men så underbart! Fortfarande pigg från fotbollen antar jag.. därav ett blogginlägg där jag faktiskt inte varit trött under skrivande stund!
Imon väntar en ny dag.. mina planer ändrades förut då jag fick veta att jag inte har tillgång till bilen imon för lysena inte funkar.. så vi får väl se vad det blir av dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar