tisdag 18 oktober 2011

Boston-turen

Jag börjar väl med att beskriva fredagen, dagen då vi skulle bege oss till Boston. Efter en del ändringar i den första planeringen så lyckades vi till slut komma med tåget till NYC. Tyvärr var tåget sent, en olycka runt Grand Central orsakade en flytt av taxistoppet.. vilket tog oss en stund att hitta. När vi väl fick en taxi, var det en riktigt dålig chaufför som tog en väg med vägarbete och hela turen tog mycket längre tid än väntat. Petra tog en taxi efter oss (hon kom med ett annat tåg) men hon var där i tid till bussen och hennes taxi var mycket billigare - alltså tog vår chaufför en lägre väg.. så vi missade bussen med en minut. Då fick vi stå ute och vänta och hoppas på att det fanns plats över i nästa buss, men den var full. Det började ösregna och storma och där stod vi utan tak... bussen därefter hade precis rätt antal platser över, så vi kunde åka med. Lite mer än två timmar senare än beräkat kom vi fram till Boston, vi gick då till vandrarhemmet och checkade in för att sedan sova.

Efter inte särskilt många timmars sömn gick vi upp tidigt på morgonen. Frukosten öppnade senare så det fick bli 7-eleven som låg mittemot. Sedan gick vi till en stor byggnad, för att lösa in våra biljetter till en "duck tour". Vi kunde köpa dem billigare på vandrarhemmet, så det var bara att lösa in dem och gå till kön. Eftersom vi denna dag var ute i god tid (till skillnad från fredagen) så var vi först i kön och fick därmed bra platser. En duck tour är som en guidad tur runt i Boston och även på vattnet, totalt 80 minuter lång. Fordonet vi åkte i var sådana fordon som de använde mycket under andra världskriget.. de kunde köra både på land och i vattnet. Så det var en häftig upplevelse, vi såg mycket och det var även en bra guide. Efter det så tog vi tunnelbanan till Harvard för att se universitetet där. Vi gick en gratis rundtur som hölls av en student, men ärligt talat var jag uttråkad efter 5 minuter. Vi fick bara gå omkring på området (som är öppet för alla), vi gick inte in i ens en byggnad. Skolan var dessutom inte så speciell till utseendet som man kan tänka att Harvard är, au pair-skolan på Long Island var mycket finare... men samtidigt ligger ju Harvard inne i en stor stad. Hur som helst.. efter det tog vi oss en macka på Subway innan vi tog tunnelbanan till Charlestown. Där gick vi till ett moneument i form av ett torn. Det användes också under andra världskriget. I det smala tornet fanns endast en trappa runt ett hål i mitten. Det var 295 (eller 294) trappsteg och högst upp fanns det fyra fönster, med fin utsikt över Boston. Det var därifrån de skjöt under kriget (vissa sådana delar fanns kvar). Så efter en tur uppför alla trappsteg, några bilder genom fönstrena och sedan nedför trappan igen tog vi en glasspaus. Därefter tog vi oss in till en gata med en del affärer, dock inte några bra shoppingaffärer men vi gick omkring och tittade lite. Senare tog vi oss mot hamnen och åt middag på en restaurang där. Vi satt där och hade det trevligt ett tag innan vi gick ut i den kalla kvällen för att ta kort på Boston i mörkret. (Tyvärr har jag inte en kamera som kan fånga det fina, men jag ska ju få de andras bilder sen). Efter en fullspäckad dag var vi alla trötta och somnade snabbt.

På söndagen gick vi upp lite senare och började dagen med frukost på vandrahemmet och det var som en hotellfrukost. Jag passade på att njuta med amerikanska pannkakor, melon och lite annat gott. Sedan gick vi runt lite till fots och tog oss bland annat till "Boston public garden" - en jättevacker park. Så det blev att ta fram kameran igen och njuta av den fina naturen. Sedan fortsatte vi vårt gående och stannade där vi tyckte det var något vi ville se. Vi avslutade med lunch på Donken och tog tunnelbanan mot vandrarhemmet för att hämta våra väskor, köpa matsäck på 7-eleven och sedan ta en taxi till busstationen. Den här gången såg vi till att vara där i god tid. Tyvärr var bussen lite sen och resan tog mer än en timme extra så vi kom inte hem förrän runt 12 på natten, hade därför en trött måndag.

Boston var i alla fall väldigt fint. Det är en gammal stad, med en del nya byggnader. Det är väldigt fint där och vi hade en bra helg, trots en dålig början. Vi hade även sol både lördagen och söndagen, även om det på lördagen var väldigt blåsigt och kyligt. Vi såg mycket och utnyttjade tiden väl. Jämfört med NYC så kändes Boston ganska litet. Men jag gillar det gamla med staden och alla fina byggnader, Boston har verkligen en historia. Lite konstig känsla att komma tillbaka med bussen till NYC och veta att man nästan är "hemma". Men som sagt, en bra helg!

Duck tour

Ner i vattnet från land

Biblioteket

Tror detta var biblioteksbyggnaden vid Harvard

Tornet vi klättrade upp i