söndag 31 juli 2011

En tur med tåget till NYC

Idag blev det äntligen av, en dagstur till NYC! Jag och den norska au pairen gav oss iväg på morgonen. Först var det ca en halvtimmes bilfärd till tågstationen (det finns en närmre, men den andra har fler och bättre tider). Denna station ligger i en annan stat, rättare sagt NY. Så jag har alltså kört utanför Connecticuts gränser idag.. spännande. En intressant sak jag upptäckte var att så fort man passerade statgränsen så ökade hastighetsgränsen. På liknande vägar som jag kör på här var det alltid lite högre hastighet... jag tycker minsann de har extremt låga hastighetsbegränsningar på vissa vägar här, men de har även poliser typ överallt så det är ju bara att ha tålamod när man sniglar sig fram. Hur som helst så funkar det om man åker i tid när man ska någonstans.. Efter bilfärden åkte vi tåg i en timme och sedan var vi framme. Kom fram till Grand Central som är en oerhört fin byggnad. Försökte ta kort på de fina takmålningarna men de syntes inte. Därefter gav vi oss ut i värmen som stekte hela dagen. Vi höll till på 5th avenue idag och besökte där ett flertal affärer. I Abercrombie & Fitch hade de modeller som gick runt inne i affären iklädda deras kläder och i dörröppningen har de alltid minst en manlig modell i bar överkropp, assisterad av en fotograf som tar kort på folk som står bredvid modellen.. haha, seriöst jobb eller?! Vi fortsatte bort mot Central Park där vi gick runt lite och tittade, åt hamburgare och även glass medan vi njöt av den fina naturen. Såg även isbanan, fast nu var det ingen is såklart.. det var ett tivoli där istället. När glassen var avslutad och vi kände att värmen hettade, drog vi oss tillbaka till 5th ave och gick in i ytterligare några air conditionerade (vet inte om det ordet finns) affärer. Det fanns mycket fint i alla affärer, men på något sätt handlade jag bara från en av dem idag. Det blev lite nytt från Forever 21; 2 par shorts, en virkad topp, en klänning, ett halsband och en ring. När benen började bli trötta och vi kände oss nöjda gick vi tillbaka till Grand Central och köpte... GLASS eller is som man säger i Norge! Tro mig, i den värmen är det okej med 2 glassar på en dag. Tog med glassen och satte oss på tåget tillbaka. När jag kom hem var ingen annan hemma så gjorde mig en omelett till middag och skypade med mamma och pappa. Läste sedan lite i en bok med ett av barnen innan det var läggdags. Nu är det nog även dags för mig att sova efter en bra dag i den stora staden!

En del av Grand Central, kunde tyvärr inte fånga det fina taket på bild.. 

I utkanten av Central Park, missade att ta fina bilder där naturen var bättre 

En bild på folk, byggnader och gula taxibilar - NYC 

Nya shorts och virkad topp  

Skön sommarklänning 

Haha... bilden med modellen i A & F, de frågade om man ville bli tagen på kort...

Det var allt för denna gång! Godnatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar