söndag 1 januari 2012

reflektioner och nya mål

Jaha.. då var 2011 förbi och ett nytt år har börjat. Det är en såndär bra tid för att stanna upp och reflektera över vad som hänt det senaste året och en tid för att sätta nya mål och planer för ett kommande år. Egentligen kan man ju göra sånt lite när som, men på något sätt är det lättare när man kommer till just nyår - för då vet man att ett år läggs bakom och det blir lättare att själv använda sig av det "tidsbytet". Hur som helst kan jag se tillbaka på 2011 som ett händelserikt år.. de saker man kommer ihåg mest är väl antagligen de som fått störst betydelse, på både gott och ont.
Mitt år började i Jönköping på Unite, superbra sätt att påbörja ett nytt år. Bara några dagar efter hände dock det som kom att förändra mycket... morfars hemfärd till himmeln, något som kom mycket oväntat och plötsligt. Kan inte skriva om det utan att fälla några tårar. Det fick mig att inse hur livet kan vara så oförutsägbart, man vet aldrig när den sista dagen kommer. Detta var jobbigt för mig och för alla som stod honom nära, men hoppet om att han har det bra hos Gud och att vi möts en gång igen det har hjälpt mig, även om det är svårt.
Med morfar i våra tankar så måste ändå livet gå vidare.. vårterminen på gymnasiet blev den bästa terminen på 3 år. Hade ett väldigt bra och ganska soft schema.. inte lika många kurser och därmed inte lika mycket plugg som jag hade fått vänja mig vid innan. På sportlovet åkte jag med på missionskyrkan i Oskarshamns skidresa till Vemdalen. Det blev en härlig vecka med skidåkning och bra vänner. Under våren så fick jag, tack vare mindre plugg, mer tid till fotbollen och UBK. Det var något som jag uppskattade och vårt lag blev bara bättre och bättre, men det viktigaste är sammanhållningen och den där lagkänslan. I skolan hade vi en dagstur till Stockholm på våren, det var roligt. På våren så åkte jag också till London med familjen på semester i några dagar. Det var en rolig upplevelse och kul att se allt och umgås med familjen. Det var sedan dags för balen och så studenten. Det blev ett regnigt utspring, men vad gör väl det. En lyckans dag att få sluta gymnasiet, men måste erkänna att det var lite tragiskt med tanke på att jag hade en sådan bra klass och att vi nu skulle skiljas åt. Hade därefter tre veckors sommarlov, då jag försökte göra så mycket som möjligt. Den 5 juli så satte jag mig på planet till USA för att lämna allt och alla hemma för ett år. Såhär ett halvår senare kan jag erkänna att det är svårare än jag trodde det skulle bli. Man inser hur mycket alla betyder för en. Så resten av året har jag alltså spenderat här i USA.. har fått nya vänner, lärt känna en jättebra familj, sett NYC. Jag har gjort många saker som jag bara kunnat drömma om innan, så det är häftigt.

Inför mitt 2012 så vet jag än så länge att jag kommer tillbaka till Sverige.. troligtvis så blir det väl plugg till hösten. Men jag har bestämt mig för att lägga detta året helt i Guds hand och lita på att det blir så som han vill och att det blir bra. Det står i Bibeln i Psaltaren 59 och vers 10 "Min styrka, till dig vill jag hålla mig, ty du, Gud, är min borg." Så om Gud är min styrka och min borg, då vet jag att jag kan vara trygg, att jag kan lita på att han är med mig. Det står också i Psaltaren 37 och vers 23-24 "Herren gör en mans steg fasta och gläder sig över hans väg. Om han faller stöttar han ej till marken, ty Herren håller honom i handen." Med dessa ord så kan jag i glädje överlämna alla svåra beslut och situationer, men även lyckliga stunder i detta år 2012 till Gud.

Mitt nyårsfirande blev inte så speciellt, åkte på bio med Laura vilket var kul. Men sedan mådde hon inte så bra så våra planer på restaurang och en trevlig kväll blev inställda och istället satt jag hemma i soffan med familjen. Men detta gav mig tid till att reflektera och sätta nya mål.. jag skulle säga att det är värdefullt att ta sig den tiden, för man kan lära sig mycket av det som hänt, men också få öppna ögon för något nytt som ligger framför. Jag skulle uppmuntra alla som orkat läsa detta långa inlägg att ge Gud en chans detta året, testa att lita och tro på honom - så att du nästa nyår kan se tillbaka på 2012 och inse att du tog rätt beslut.

Gott nytt år!

1 kommentar:

  1. Ååhh vemdalen tillsammans med dig <3 det var superlyckat och vad roligt vi hade.
    2011 tog vi studenten!
    Hösten utan frida har inte varit lika dan. Du har en enorm saknad av mig! Men jag vet att du kommer tillbaka och jag står då här och väntar på dig <3!!!! All tid jag har med dig är underbar och lyckad! Må gud alltid vara med oss!

    SvaraRadera