lördag 16 april 2011

Vedstapling

Dagen började med att lasta av ved, jag vet det låter sjukt segt och kanske även aningen bondigt men på något sätt finns det ändå en del av mig som gillar det (nej, det är inte för att jag är från Högsby). Jag är faktiskt ganska bra på att stapla ved.. det handlar liksom om att få alla de där ojämna, sneda och knöliga vedträna att passa ihop, så det ändå blir stabilt, att använda knölar och ojämnheter till att pussla ihop något jämnt och fint. Detta gav mig en liten tanke; vi människor är lite som vedträn, då menar jag inte att alla är dumma även om det låter så. Jag menar mer att vi alla har brister och alla gör fel, vi är "ojämna", precis som vedträn. Men alla är bra på något och om man använder sina förmågor på rätt sätt och hjälper varandra så kan man bygga något stabilt, genom att vända dåliga egenskaper till något bra och genom att fokusera på det man kan. Alla vedträn är olika, precis som vi människor. För att en stapel med ved ska vara stabil behöver bitarna passa in i varandra, ett vedträs snedhet kan kompletteras med ett annat som är tvärtom osv, men alla fyller en viktig funktion, varje bit passar in extra bra på just ett ställe. Oavsett vilka egenskaper vi har som människor, så finns det något bra som passar just oss och som gör att vi kan få påverka andra på ett positivt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar