fredag 22 april 2011

Påsktankar

Då var det alltså påsk igen och redan har det hunnit bli påskmat, ägg och godis...Även i år fick vi ta del av den traditionella påskäggsletningen, alltid lika roligt och spännande. Det blir liksom som en tävling, man vill vara först att hitta ett påskägg. Idag råkade vi ut för en luring, det var inga vanliga påskägg, utan istället var det platta påskägg - alltså mer som en liten låda. Vilket innebar att man letade på platser där ett påskägg (äggformat) kunde finnas och missade sådana platser där "äggen" egentligen fanns. Det är ju inte så lätt att hitta något, när man letar efter fel sak...först när vi insåg att äggen hade en annan form kunde vi hitta dem på platser där vi redan letat.
Jag tror att det för många år sedan fanns en man på jorden vid namn Jesus, jag tror även att han var Guds son. Påsken är något som jag firar till minne av att Jesus dog på ett kors för att han älskar oss människor så mycket. Genom detta kunde han reparera en brusten relation mellan människan och Gud och skapa en väg som gjorde det möjligt för människor att leva med Gud i evighet, en väg som är öppen för alla. Jag tror också att Jesus återuppstod på den tredje dagen, när några kvinnor kom till graven var den tom.. kvinnorna letade efter en död Jesus, men fann honom inte. Istället fann de en levande man, men de kunde först inte se att det var Jesus, för de förstod inte att de skulle leta efter någon levande person. Många väljer att se Jesus som en lustig person, en påhittad figur, en fejk mm. Men jag tror man måste vara öppen för vem och hur Jesus egentligen är, för att kunna hitta honom och för att tro på hans budskap...Jag har lärt mig en sak, man måste leta efter rätt sak för att hitta den! Först när du är öppet söker Gud, kan du finna honom på riktigt och då kan du välja att gå hans väg, ända in i evigheten...men det är ditt val!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar